Satu cara untuk mengetahui sejauh mana kita benar-benar beriman ialah
dengan mengukur sejauh mana kesan dosa terhadap hati kita? Apakah hati
kita akan terasa kesal dan menyesal dengan dosa? Atau kita merasa
biasa-biasa sahaja apabila berdosa? Jika terasa menyesal, itu petanda
iman masih ada di dalam dada. Sebaliknya, jika dosa tidak memberi kesan
apa, malah kita tetap gembira... itu satu petanda buruk. Iman kita amat
lemah, hati kita sedang sakit. Boleh jadi sudah menanti masa sahaja
untuk melayang.
Apa tanda menyesal? Menyesal bukan menyesal jika
kita hanya berasa sedih tanpa berbuat apa-apa. Tetapi menyesal yang
sebenarnya apabila kita mula bertindak selaras dengan apa yang kita
kesalkan. Kita menyesal dengan dosa? Langkahnya, terus kita tempuhi
jalan-jalan taubat dengan memberhentikannya, niat tidak akan
mengulanginya lagi dan berbuat baik sebagai 'galang-ganti' kepada
kejahatan yang kita lakukan itu.
Mari kita bertanya pada hati masing-masing? Bagaimana kita dengan dosa? Bagaimana kita dengan taubat?
Pangkat
di dunia tidak akan berguna selepas mati, sedangkan pangkat taqwa di
sisi Allah bukan sahaja berguna di dunia – dengan jaminan pembelaan,
kecukupan rezeki, diberi jalan keluar daripada sebarang masalah dan
lain-lain, malah lebih berguna di akhirat nanti – kehidupan yang hakiki
dan abadi.
Rasulullah SAW bersabda : "Malaikat Jibril datang
kepadaku dan berkata : "Rugilah (kecewa) orang yang bila namamu disebut
dia tidak mengucapkan shalawat atasmu". Aku mengucap : "Amin". "Rugi
orang yang berkesempatan hidup bersama kedua orangtuanya tetapi dia
tidak sampai bisa masuk ke surga". Aku berkata : "Amin". Jibril berkata
lagi : "Rugi orang yang berkesempatan hidup pada bulan Ramadhan, tetapi
tidak sampai terampuni dosa-dosanya". Lalu aku mengucapkan : "Amin".
(HR. Ahmad)
Hati siapa yang tidak tersentuh apabila mendengar
hadis di atas? Betapa ruginya nanti kita di akhirat sana. Dosa tidak
diampunkan, masuk ke neraka dan jauh daripada rahmat dan pengampunan
Allah. Menyesallah dahulu, kerana menyesal kemudian tidak berguna. Jika
kita hendak menangis, maka menangislah pada hari ini... kerana menangis
di akhirat sudah terlambat dan tidak berguna.
Takutilah akibat
dosa yang kita lakukan. Jangan ambil mudah dengan kemurkaan Allah. Jika
marah isterti, suami, boss dan kawan-kawan pun sudah boleh menyebabkan
hidup kita resah dan susah, apalagi murka Allah, Tuhan yang mencipta
kita. Ya, kita sering terlupa bencana akibat dosa boleh datang
tiba-tiba.
Lupakah kita dengan kaum Aad yang ditimpa bencana tepat
ketika mana mereka berarak ria menuju 'syurga' ciptaan raja mereka?
Apakah kita lupa bagaimana sikap Rasulullah SAW ketika baginda dan para
sahabat melalui lokasi tempat kaum Aad dan Tsamud menerima bala? Baginda
terlalu terganggu oleh 'nostalgia dosa' – hinggakan sejarah mencatitkan
bahawa Rasulullah SAW menyuruh para sahabat menundukkan muka dan jangan
memandang ke langit (tanda merendahkan diri) ketika melalui tempat
tersebut.
Rasulullah SAW pernah berdoa memohon agar Allah tidak
menurunkan bala bencana ketika gerhana berlaku. Baginda akan sembahyang
dengan penuh tawaduk dan baginda berdoa:
"Tuhanku! Tidakkah engkau
telah berjanji untuk tidak mengazab mereka (umat Islam), dan aku berada
bersama mereka. Tidakkah engkau telah berjanji untuk tidak mengazab
mereka (umat Islam), sedangkan mereka adalah orang yang bertaubat.
(Sulaiman bin al-Ash'ath, Sunan Abi Daud)
Itulah sikap yang
ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, seorang insan yang maksum daripada dosa
dan dijamin masuk syurga. Padahal baginda insan yang mulia, para
penduduk kota Madinah ialah para sahabat Rasulullah yang terkenal
sebagai generasi al-Quran dan kota Madinah itu sendiri adalah kota suci
yang penuh rahmat dan keberkatan. Dengan segala kelebihan itupun baginda
masih tidak terasa ada jaminan keselamatan daripada bala bencana.
Sinisnya, bagaimana nasib kita yang setiap masa bergelumang dengan
kemungkaran dan kemaksiatan, kadang-kadang hidup di tengah kota yang di
kelilingi premis dosa?
Walau bagaimanapun, bencana alam,
penyakit-penyakit kronik, gejala sosial dan lain-lain masalah sebenarnya
boleh membawa rahmat jika kita dapat mencungkil ibrahnya yang tersirat.
la boleh diumpamakan sebagai racun kepada hati yang derhaka kepada
Allah, tetapi penawar kepada hati yang tunduk dan patuh kepada Allah.
Kata orang, "What happens 'in' you is more important than what happens
'to' you." – apa yang berlaku 'di dalam' diri kita jauh lebih penting
daripada apa yang berlaku kepada ('di luar') diri kita.
Untuk
memahami yang tersirat dan mencungkil hakikat daripada sesuatu
peristiwa, kita perlu menyingkap lembaran sejarah. Bencana alam yang
telah menimpa umat nabi-nabi terdahulu kerana kederhakaan dan kedegilan
mereka walaupun telah diberi peringatan berkali-kali perlu diamat-amati.
Renungilah
hakikat ini : Umat Nabi Nuh a.s yang tunduk kepada hasutan syaitan,
yang mana syaitan itu diciptakan daripada api – Allah musnahkan mereka
dengan mendatangkan banjir besar. Kaum Saba' yang juga menyembah api,
Allah musnahkan dengan banjir. Apabila api diagung-agungkan selalunya
Allah datangkan air sebagai pemusnah.
Hukum ini terus berjalan
sepanjang zaman. Apabila berlaku kemungkaran yang bermaharajalela di
tengah umat manusia, Allah akan datangkan bala bencana sebagai azab yang
memusnahkan mereka. Inilah yang telah berlaku kepada umat Nabi Lut,
yang ditelan bumi kerana mengamalkan homoseksual dan lesbian. Kaum Nabi
Salleh kerana curang dalam perniagaan. Kaum Aad dan Tsamud yang ditimpa
hujan batu kerana kederhakaannya.
'Tentera Allah' (air, angin,
tanah) dihantar kepada para pendosa yang engkar walaupun telah diberi
peringatan berulang kali oleh nabi masing-masing. Sepanjang sejarah,
sudah lapan bangsa pada lapan zaman yang telah mendapat akibat buruk
daripada Allah SWT kerana mendustakan rasul yang diutus kepada mereka.
Kelapan-lapan kaum itu ialah:
- Kaum Nabi Nuh
- Ashabul Rass – mendustakan nabi mereka yang bernama Hanzalah. Mereka menyembah berhala.
- Kaum Tsamud – kaum Nabi Salleh.
- Kaum Aad – kaum Nabi Hud.
- Firaun dan pengikutnya.
- Kaum Nabi Luth.
- Ashabul Aikah – kaum Nabi Syuaib.
- Kaum Tubba'.
Bencana alam seperti tsunami, gempa bumi, tanah runtuh, banjir, kemarau dan lain-lain (walaupun sudah hebat dan dahsyat) tetapi ini berkali-kali ganda lebih ringan berbanding bencana yang menimpa umat-umat terdahulu. Apapun, mesejnya tetap sama – sebagai peringatan dan amaran. Dengarkanlah 'bisikan' Allah ini. Jangan sampai kita terpaksa mendengar 'jeritan-Nya!' (bencana yang lebih dahsyat).
Lihat sahaja loji-loji nuklear di Fusyima Jepun yang dilumpuhkan hanya dengan kuasa air. Bukankah ini satu tempelakan kepada kemajuan teknologi yang dibanggakan oleh manusia tetapi akhirnya tunduk kepada kuasa 'konvensional' yakni air?
Walau bagaimanapun, ada bencana yang lebih seni dan maknawi sifatnya. Tidak ketara oleh mata, tetapi sangat derita pada hati. Di dunia, dosa dapat membuat hati keras dan buta dari kebenaran. Ia akan menutup pintu hati dari melihat kebenaran dan membuatnya terbalik dalam membuat penilaian. Allah berfirman:
"Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan, sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan, Kami seksa mereka secara mengejut, maka ketika itu mereka berputus asa." (Surah al-An'am 6: 44)
Manakala secara peribadi dosa akan menyebabkan hidup kita menjadi sempit, perasaan menjadi tidak keruan dan fikiran selalu kacau. Ada sahaja yang tidak kena walaupun kekadang kita sudah memiliki kekayaan, kesihatan dan pekerjaan. Firman Allah: "Dan barang siapa yang berpaling daripada peringatan-Ku maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit." (Surah Thaha: 24)
Ibnu Khatir menjelaskan keadaan orang yang melakukan dosa dengan katanya:
"Di dunia dia tidak akan mendapat ketenteraman dan ketenangan. Hatinya gelisah akibat kesesatannya. Meski pun lahiriahnya nampak begitu senang, mampu memakan apa sahaja makanan yang diingini, mampu tinggal di mana sahaja yang dia kehendaki, namun selama dia belum sampai kepada keyakinan dan petunjuk maka hatinya akan sentiasa gelisah, bingung, ragu dan masih terus ragu. Ini ialah kehidupan yang sempit."
Hati orang soleh begitu lembut, sensitif, mudah menerima cahaya hidayah dan taufik. Sebaliknya, hati seorang pendosa menjadi gelap, tertutup, berkarat, keras, dan kerananya tidak dapat ditembusi cahaya kebenaran. Kita sering diingatkan bahawa apabila bencana menimpa jangan salahkan sesiapa, tetapi salahkanlah diri sendiri.
Perhatikanlah hari-hari yang kita lalui selepas Ramadan, apakah penuh pahala atau sebaliknya. Bagaimana kita di sini (di dunia), begitulah kita di sana (akhirat) nanti. Siapa yang menyemai angin, pasti terpaksa menuai badai!
Credit to : iluvislam.com. .'
0 comments:
Post a Comment